Alexandre Carvalho

Faculty of Fine Arts of the University of Porto

É Mestre em Ilustração e Animação pelo Instituto Politécnico do Cávado e do Ave e licenciado em Pintura pela Faculdade de Belas-Artes da Universidade do Porto (2005). Participou em diversas exposições coletivas e individuais. Venceu prémios e menções honrosas de pintura, entre os quais o Prémio Melhor Obra Portuguesa na X Bienal Eixo Atlântico (2013), Menção Honrosa na 8ª e 9ª Bienal Internacional de Arte Jovem de Vila Verde e no XVII SALÃO PRIMAVERA da Galeria de Arte do Casino do Estoril. A sua obra está representada em Portugal, Espanha (MEAM – European Museum of Modern Art), Inglaterra e Suíça. Está atualmente a frequentar o Doutoramento em Artes Plásticas onde submeteu e foram aceites para publicação os artigos: “Concepts, Creation of New Realities, and Collaborative Work in Mixed Reality”, para a Asian Conference on Arts & Humanities, Tokyo, 2023; “Realidade Virtual Cinematográfica: métodos de captação de atenção num ambiente 360º”, para o AVANCA | CINEMA 2023 e “Realidade aumentada como ferramenta artística e a sua relação com instituições como museus e galerias”, para a Revista Portuguesa de Educação Artística (RPEA).

 

Thesis title
Hybridization processes between the virtual and the analogue: The creation of virtual worlds within the visual arts as a means of sensorial intervention

FCT reference
2023.01474.BD

Abstract
The aim is to address the impacts of technologies such as Mixed Reality (MR), Augmented Reality (AR) and Virtual Reality (VR) on Visual Arts, both on artistic production and the reflection they propose for the museum space. The investigation focuses on the possibility of changing the paradigm of Fine Arts caused by the potential that the virtual allows in artistic production, namely its interaction and combination with Painting and Sculpture, since these new forms of evaluation and artistic consumption interfere with the production of the artistic object and how it is perceived by the public. It will be investigated, through a theoretical-practical project, how the virtualization of the artistic object and the challenges that digital presents to galleries and museums changes the notion of “aura” in the visual arts, given the absence of a here and now.

Supervision
Pedro Tudela (supervisor) and André Rangel (co-supervisor)

 

More info