É costume dizer-se que o mais difícil para um músico é conseguir realizar o segundo álbum. Poderíamos utilizar a mesma fórmula para as publica- ções. A imensidão de propostas editoriais que só duram um número daria para um qualquer aficionado fazer uma bela colecção.
Aqui estamos a superar a prova do segundo número. É uma espécie de acto de resistência e de dedicação às imagens. Por um lado, porque mantemos a convicção de produzir a publicação em papel. Pode parecer uma birra, mas não é. O estado a que chegaram as imagens, confinadas (para utilizar um termo do nosso presente) a uma para-existência informa- cional no interior da eficiência de um qualquer algoritmo, organizado a partir do código binário, é cada vez mais complexo e desastroso. Por outro lado, a condição codificada das imagens torna-as vulneráveis. A tudo.
Por isso, trata-se, talvez, de uma emergência corporizá-las: sobretudo, dar-lhes a possibilidade de terem uma relação directa com o tempo e com a História (a informação binária é, como sabemos, a-histórica).
A opção pelo papel pode até parecer obsoleta, mas essa é apenas mais uma das ilusões do nosso tempo. Como refere Hal Foster no título do seu último livro, ao actualizar a máxima marxista da repetição da História: “What comes after farce?”.
Nós, na Alix, tentamos manter o discernimento para podermos fazer as escolhas que consideramos importantes e esta é uma delas.
Parece irónico, mas as secções principais da publicação, se forem encadeadas para leitura, sugerem o que atrás vínhamos a referir. Vejamos: Câmara – Situação Crítica – Olhar/Ver.
Mas como sempre, as situações críticas podem, ao mesmo tempo, (a história tem-nos mostrado) ser muito produtivas. Os projectos que se encontram presentes neste número, para além de demonstrarem uma atenção forte à realidade do nosso presente, fazem-no em forma criativa, quer dizer, não se colocando em exterioridade face aos vários caminhos trilhados pelos seus respectivos autores, antes pelo contrário. O mesmo se pode dizer dos ensaios aqui contidos: atentos à realidade (muito dura… às vezes) e, como tal, portadores de uma potência questionável que os transporta para a condição de interrogantes do nosso tempo. É também dessa interrogação (a que as imagens sempre nos habituaram) que se faz a continuidade desta publicação.
As imagens (todas), mas sobretudo as da fotografia e as do cinema, encontram-se nos nossos dias numa situação de extrema fragilidade. A Alix, à sua maneira, integra-se numa corrente mais vasta que consegue entender, antes de mais, a sua necessidade e para tal, potencia a sua visibilidade e ao fazê-lo, questiona-as directamente. E esta é uma acção da maior importância pois não existe melhor forma de compreender algo do que através do seu questionamento. Nada mais distante do desconforto e isolamento a que a grande maioria destas imagens (da fotografia e
do cinema) se encontram destinadas. Umas quantas mais num universo superlotado e condenadas a um esquecimento quase imediato. Talvez, por isso, a necessidade dos livros de fotografia. Talvez, por isso, a realidade de ver o cinema de carácter mais autoral a migrar das salas de cinema para os auditórios dos museus. De certeza, por isso, a necessidade de serem questionadas de frente, de lhes darmos a importância que merecem e tentarmos retirá-las desse sono anestesiante em que compulsivamente se encontram.
A proeminência do ocularcentrismo que perdura, diríamos, há demasiado tempo, encontra-se em inquestionável questionamento. Será portanto absolutamente necessária, também, a sua crítica realizada de forma endógena, quer dizer, a partir daquele que é o seu universo multifacetado mas unido pela sua condição de proximidade com as imagens. A Alix quer fazer parte desse corpo crítico. Só a partir do reconhecimento desta condição se poderão encontrar possibilidades de um equilíbrio para todos desejável. Que uma publicação se intitule como sendo de estudos em fotografia e cinema já diz muito daquilo que vimos a afirmar anteriormente. Estar no centro das discussões sem preconceitos mas também sem receios infundados.
Fotografia (que não a para-imagem digital dos dispositivos de comunicação) e Cinema, tal como o papel deste jornal, são hoje, uma espécie de ruínas (no seu sentido Benjaminiano) que merecem toda a nossa atenção. Alegorias do mundo em que vivemos e do qual necessitam para sobreviver. Mas esse mundo parece ter-se esquecido da sua especifici- dade, envolvido que se encontra no aprofundamento tecnológico da proeminência visual. Um dado curioso a reter: o telemóvel nasce como autonomização do telefone fixo, quer dizer, um dispositivo sonoro para estabelecimento de comunicação. Contudo, nos dias que correm, a grande batalha entre fabricantes destes dispositivos situa-se na sua capacidade visual. Um dos últimos anúncios publicitários a estes dispositivos, remete directamente para o universo do cinema. Daquele que consideramos
mais importante, daquele que nos formou enquanto fazedores/consumido- res de imagens: os anos mágicos da película de 70mm e do 2001 de Kubrick. No final do anúncio entendemos os porquês: uma nova capacida- de de filmagem “cinemática”.
O casal Becher nas suas imensas e belíssimas séries fotográficas viajavam numa caravana para poderem ter o tempo necessário à concreti- zação essencial das suas fotografias: que estas fossem uniformizadas não só pela tipologia das formas, mas pelo cinzento dos seus céus. O agora ex-cineasta Béla Tarr referia-se aos seus longos planos fixos dizendo que, hoje, com tanta miniaturização e automatismo para realizar todo o tipo de planos móveis, o maior desafio era este de os conseguir fazer fixos.
Estas são com certeza “ruínas”, produtos de uma designada obsolescência. E contudo, é com elas que temos ainda tanto a aprender. Ou não fosse esta publicação, ela também, uma espécie de produto obsoleto ao imiscuir-se nestas questões de cabeça erguida e publicada em papel (hoje na capa de um jornal nacional um teórico internacional, afirma sem mais delongas que o livro e o papel desaparecerão em breve – um cavaleiro do eclipse? Um deslumbrado? Ou, no limite, alguém ao serviço da destruição das imagens (pois estas, como vimos, só existem corporizadas). Apetece acabar este editorial chamando a atenção para uma já muito lida e, contudo, ainda absolutamente lúcida visão do que é ser contemporâneo. A Alix pela sua forma de estar, pela sua pertinência, tenta sê-lo.
Mas só o conseguirá no processo da sua leitura e visionamento, na sua necessária disseminação.
Não parece muito difícil, mas é apenas aparência.
Fernando José Pereira
Susana Lourenço Marques
Vítor Almeida
Catarina Martins, José Carlos de Paiva, John Baldacchino, Caroline Biscaino de Melo, Beatriz Duarte, Victor Filipe Sala, Anna Carolina Coelho Cosentino, Cristianne Melo, Salomé Corte-Real, Ana Pereira, Ingrid J. Benítez, Selda Soares
2022
2183–3524
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
Fernando José Pereira, Antonio Regis, Aurora dos Campos, David Lopes, Ivan Postiga, Jerónimo Rocha, Liliana Velho, Luis Baltar Valencia, Luís Miranda, Maria Regina Ramos, Martín Hernández Molín, Oscar Ayala, Oscar Malta, Rui Coelho dos Santos, Tomás Ribas, Vera Carmo
2022
978-989-9049-23-9
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
Fernando José Pereira, Susana Lourenço Marques, Vitor Almeida
2021
É costume dizer-se que o mais difícil para um músico é conseguir realizar o segundo álbum. Poderíamos utilizar a mesma fórmula para as publica- ções. A imensidão de propostas editoriais que só duram um número daria para um qualquer aficionado fazer uma bela colecção. Aqui estamos a superar a prova do segundo número. É uma […]
Vasco Cardoso, Mário Gonçalves Fernandes, Carlos Rodrigues
2021
978-989-9049-19-2
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
Sílvia Simões, Vítor Silva, Natasha Antão
2021
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
Fernando José Pereira, Nadin Mai
2021
978-989-9049-21-5
One of the great aims of this Doctorate in Fine Arts has been to make visible the points that assert the current porosity of the several various borders existing in the art world. Those cracks, increasingly wider, have turned the artistic practices of our time into some sort of ecosystem in which different ways of […]
António Quadros Ferreira, Sebastià Serrano, Josep Vallverdú, Carme Junqué, Han Yu Chi, Domènec Corbella
2021
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
Catarina Martins, Samuel Guimarães, Marta Coelho Valente, Rita Reis
2021
978-989-9049-17-8
This publication comes out of the second edition of IMMER #2 International Meeting on Museum Education & Research. Rethinking Museum Theory and Practices that took place at Teatrinho Reguense and Museu do Douro (Douro Museum), Peso da Régua, Portugal, on the 14th and 15th May 2019. IMMER is a project designed within the PhD programme […]
Graciela Machado, Teresa Almeida, Ana Margarida Rocha
2021
978-989-9049-02-4
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
2021
978-989-9049-16-1
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
Amanda Midori, Sidiney Peterson
2021
978-989-9049-12-3
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
2021
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
Fernando José Pereira, Ricardo Basbaum
2021
978-989-9049-15-4
We have finally arrived at the third volume of the collection “lado B” [“side B”], a fruitful and necessary collaboration of the Doctoral Programme in Fine Arts with the Research Institute in Art, Design and Society (i2ADS). In this new volume, the important Brazilian artist Ricardo Basbaum (who, like the previous authors, kindly gave his […]
Graciela Machado, Teresa Almeida, Daniela Ribeiro
2021
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
Domingos Loureiro, Luz Bañón
2021
978-989-9049-11-6
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
Edite Colares, José Carlos de Paiva
2021
978-989-9049-10-9
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
Fernando José Pereira, Antonio Regis, Aurora dos Campos, David Lopes, Ivan Postiga, Jerónimo Rocha, Liliana Velho, Luis Baltar Valencia, Luís Miranda, Maria Regina Ramos, Martín Hernández Molín, Oscar Ayala, Oscar Malta, Rui Coelho dos Santos, Tomás Ribas, Vera Carmo
2021
978-989-9049-07-9
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
Graciela Machado, Ana Paula Coutinho
2021
Sílvia Simões, Natasha Antão, Vítor Silva
2020
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
2020
978-989-9049-04-8
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
Graciela Machado, Teresa Almeida, Ana Margarida Rocha
2020
978-989-9049-00-0
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
Graciela Machado, Teresa Almeida, Ana Margarida Rocha
2020
978-989-9049-01-7
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
2020
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
Susana Lourenço Marques, Vitor Almeida
2020
2184–7991
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
2020
978-989-54703-6-5
Português
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
Carla Cruz, Hugo Cruz, Isabel Bezelga, Miguel Falcão e Ramon Aguiar
2020
978-989-54417-9-2
português, espanhol, inglês
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
José Carlos de Paiva, Mário Bismarck, Sílvia Simões
2019
978-989-54703-3-4
Português
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
2019
978-989-54417-7-8
English, Portuguese
The orthodox narrative of Western knowledge is particularly obsessed with clarity. Clarity should be understood here not only as an expression of intelligibility, but also, in terms of light. That the association between knowledge and clarity is a given, veils – that is, does not enlighten – the history of domination, obscurantism, occlusion, suppression of […]
Júlio Dolbeth, Margarida Dias, Rui Vitorino Santos, Tiago Assis
2019
978-989-54703-5-8
Portuguese, English
MEETING ON YOUTH EDUCATION THROUGH ILLUSTRATION [MYETI] is an internacional encounter that took place at the Faculty of Fine Arts, University of Porto, on 11th October 2019, at the end of the 3rd Edition of the YETI (https://yeti.up.pt). The publication MYETI#0 Livro de atas is composed by the articles that were created from the presentations and that […]
Catarina Martins, Marta Valente, Samuel Guimarães
2019
978-989-54417-3-0
English
International Meeting on Museum Education & Research #1 Rethinking Museum Theory and Practices This publication comes out of the first edition of IMMER #1 International Meeting on Museum Education & Research. Rethinking Museum Theory and Practices that took place at Museu do Douro (Douro Museum), Peso da Régua, Portugal, on the 23rd and 24th May 2018. […]
2019
PT
Publication of the PhD in Fine Arts of the Faculty of Fine Arts of the University of Porto. Registration of exhibitions held during the academic year 2017-2018.
2019
978-989-54417-5-4
PT
This publication presents the work developed between November 2018 and March 2019 in the artistic residence developed at the Faculty of Fine Arts of the University of Porto, within the scope of the first edition of the Photography Biennial of Porto. The exhibition, curated by Susana Lourenço Marques, took place at the Museum of the […]
Francisco Laranjo, Domingos Loureiro, Sofia Torres, Teresa Almeida
2019
978-9889-54417-0-9
PT, ES, EN, FR
2019
978-989-54111-7-7
Português, Espanhol
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
Domingos Loureiro, Sofia Torres
2018
978-989-54111-8-4
Português
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
2018
978-989-54111-3-9
English, Portuguese
The editorial aim of ‘Artistic Research Does’ is to contribute to the comprehension of artistic and educational research in Portugal. Departing from the problematic framing of research towards, about, as much as, without, according, for, to, in face of, confronted, of, against, with, framed by, under, following, in art (quoting here a lengthy yet incomplete definition of artistic task as proposed […]
2018
978-989-54111-4-6
Português
Specularis, which will be held at the Museu Alberto Sampaio in Guimarães, is an open exhibition aiming to include the several studies and works produced around engraving and glass. It aims at showing the collaboration between different people and their areas of technological interest, based at the Faculdade de Belas Artes of the Universidade do […]
Mário Bismarck, Vítor Silva, Miguel Duarte
2018
1647-8045
Português
Catarina Martins, José Carlos de Paiva, Tiago Assis, Catarina Almeida
2018
2183-3524
English, Portuguese
Derivas is a semestral publication from the Post-Graduation Programs in Arts Education at the Faculty of Fine Arts, University of Porto and the Research Group in Arts Education at the i2ADS – Institute of Research in Art, Design and Society. The aim of the journal is to publish original articles, subject to blind peer review, […]
José Carlos de Paiva, Liliana Alves Couto
2018
978-989-54111-2-2
PT, ES
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
2018
PT
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
Catarina Almeida, Catarina Martins, José Carlos de Paiva, Tiago Assis
2018
Pt, Es
EPRAE is an international meeting that intends to make public and to discuss ongoing doctoral researches students with invited discussants and a community of students and teachers of arts education. Visit website: http://eprae.fba.up.pt 6th Encounter of Practices of Research in Arts Education
Cláudia Amandi, Joaquim Jorge Marques
2018
978-989-54111-0-8
2018
978-989-99839-4-6
English, Spanish
According to Juan Luis Moraza, art is the form of knowledge that avoided less the articulation of the capacities of knowing, of tasting and appreciating. By making use of the conceptual device saboer instead of knowledge, Moraza actualises knowledge as a process intrinsically defined by material and conceptual sensuality. This relation with subjective recursiveness (and its defence) is likely to be the […]
Mário Bismarck, Paulo Luís Almeida, Vítor Silva, José Manuel Barbosa, José Maria Lopes
2017
1647-8045
PT, Eng
PSIAX continues its mission of supporting research on drawing and image, carrying forward the publication of a selection of the most relevant papers presented in Drawing in the University Today – International Meeting on Drawing, Image and Research, held at the Faculty of Fine Arts and the Faculty of Architecture of the University of Porto, […]
Catarina Martins, Catarina Almeida, José Carlos de Paiva, Tiago Assis
2017
2183-3524
PT / ENG
Derivas is a semestral publication from the Post-Graduation Programs in Arts Education at the Faculty of Fine Arts, University of Porto and the Research Group in Arts Education at the i2ADS – Institute of Research in Art, Design and Society. The aim of the journal is to publish original articles, subject to blind peer review, […]
José Carlos de Paiva, Rita Rainho
2017
978-989-99839-7-7
Português
Partilha de Reflexões sobre as Artes, a Luta, os Saberes e os Sabores da Comunidade Quilombola de Conceição das Crioulas.
2017
978-989-99839-8-4
EN
Creative School Partnerships with Visual Artists, is a project for experimenting pedagogies based on contemporary art practices in primary schools. The project has been co-funded with support from the European Commission (2015-1-PT01-KA201-012989), started in 01/09/2015 and finished 30/11/2017. Crearte aspires to promote creative spaces in education that will fire young students’ active participation, willingness to […]
Francisco Laranjo, Domingos Loureiro, Sofia Torres, Teresa Almeida
2017
978-989-746-143-9
Pt, Es, Eng
Reflexions Beyond Thinking and Practice This book gathers a selection of articles made in context of the International Congress on Contemporary European Painting, held at the Faculty of Fine Arts of the University of Porto, in April 3, 4 and 5, 2017.
Sofia Torres, Domingos Loureiro
2017
978-989-99839-6-0
Pt, Es, Eng
This publication was held in the context of the International Conference #2 Research Journeys of the Nucleus of Art and Design, of the Reserach Institute of Art, Design and Society. It presents the abstracts of more than two dozen communications made by researchers, artists and art teachers, occurred on November 23 and 24, 2017 at […]
Catarina Martins, Miguel Carvalhais, Paulo Luís Almeida, Paulo Bernardino, Cleomar Rocha, Maria de Fátima Lambert, Maria Manuela Lopes, Suzete Venturelli
2017
978-989-99839-3-9
16th International Meeting of Art and Technology #16.ART: Artis intelligentia: IMAGINING THE REAL Proceedings book 2017
Fernando José Pereira, Eugénia Vilela, Jorge Leandro Rosa
2017
2184-0067
Português
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
2017
978-989-99839-0-8
Português, English
Anita Seppä’s “Art as an Act of Love with the Radically Other – The Post-Humanist Art of Terike Haapoja” opens up for the statement that there is a transformative power in opening up. Otherness appears at the centre of this thought in terms of the meanings of sharing, giving, and including. Artistic Research Does #3 […]
Sofia Ponte, Domingos Loureiro, Sofia Torres, Francisco Laranjo
2017
978-989-746-124-8
Português
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
Francisco Laranjo, Domingos Loureiro, Sofia Torres, Teresa Almeida
2017
978-989-746-136-1
Pt, Es, Eng
Reflexions inside the University This book gathers a selection of articles made in context of the International Congress on Contemporary European Painting, held at the Faculty of Fine Arts of the University of Porto, in April 3, 4 and 5, 2017.
Francisco Laranjo, Domingos Loureiro, Sofia Torres, Teresa Almeida
2017
978-989-746-122-4
PT, ES, EN
ICOCEP, 1sth International Conference on Contemporary European Painting, is organized by Faculdade de Belas Artes (College of Fine Arts) of the University of Porto and I2ADS, Research Institute of Arts, Design and Society. It aims to promote dialogue and discussion, and develop research projects between Professors, Artists, Graduate Students and Researchers from different locations and institutions. This book of abstracts of […]
2017
978-972-36-1548-7 (Edições Afrontamento), 978-989-746-119-4 (i2ADS)
Português
2016
978-989-98745-9-6
Português, English
The publishing of first essay of the series Artistic Research Does brought us to a state of drooling joy. The acute remarks and observations made by Annette Arlander in that essay were instrumental to set our dear project in motion. With the new academic season Artistic Research Does proudly presents a new contribution for the […]
2016
Português, English
Hey presto!, this is not another ant-ology neither aspires being part of one. And we are not tied to defining artistic research neither we intend to spend our and others’ sweat to eventually provide an enlightened state of the art. We are nevertheless quite happy to present a friendly, fancy and laid-back ink and paper […]
2016
978-989-730-050-9
Português
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
2015
978-989-730-042-4
English
Some texts Is an issue that is meant simple, yet written in a continuing effort to discussing the problems of arts education. Occurred the 2nd Encounter on Practices of Research in Arts Education, in Oporto, is promoted the edition of this book, where are put together texts of the participants in this meeting, of those […]
Diana Carvalho, Miguel Leal, Dário Cannatà, João Brojo, Felícia Teixeira
2014
978-989-98745-4-1
Português, English
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
Catarina Martins, José Carlos de Paiva
2014
978-989-730-041-7
English
Derivas is a semestral publication from the Post-Graduation Programs in Arts Education at the Faculty of Fine Arts, University of Porto and the Research Group in Arts Education at the i2ADS – Institute of Research in Art, Design and Society. The aim of the journal is to publish original articles, subject to blind peer review, […]
2014
978-989-97856-6-3
Catarina Martins, José Carlos de Paiva, Catarina Almeida, Tiago Assis
2014
ISSN: 2183-3524
Português, Espanhol
Derivas is a semestral publication from the Post-Graduation Programs in Arts Education at the Faculty of Fine Arts, University of Porto and the Research Group in Arts Education at the i2ADS – Institute of Research in Art, Design and Society. The aim of the journal is to publish original articles, subject to blind peer review, […]
Miguel Carvalhais, Pedro Tudela
2014
978-989-98745-0-3
English
This volume concerns music, sound arts and sound in the arts and media. It collects reflections on theory and practice, on composition, performance, technique, virtuosity and aesthetics, as well as on publishing strategies and other issues brought about by computational technologies. It tries to traverse a convoluted map of artistic and design practices that are […]
Cláudia Amandi, Graciela Machado, Pedro Maia
2014
978-989-746-035-7
Português
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
José Carlos de Paiva, Rita Rainho
2013
978-989-730-031-8
Português, English, Castellano
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
2013
978-989-97856-8-7 (PORTUGAL)
978-84-475-3843-0 (ESPANYA)
Português, Català
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
2013
1647-8045
Português, Castellano
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
Catarina Martins, Manuela Terrasêca, Vítor Martins
2012
978-989-20-3000-5
Português, English
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
2012
978-972-98517-7-3
Português, English, Castellano
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
José Carlos de Paiva, Catarina Martins
2011
978-972-9171-76-5
Português, English
Sorry, this entry is only available in European Portuguese.
2011
Português, English
A compendium of contemporary public art / space thinking. “In the spirit of an exploratory, transdisciplinary object, you may thus find here essays on the mutating codes of landscaping (Laura Castro), a possible topology of media (Miguel Leal), the shifting status of public art (Jeremy Hunt & Jonathan Vickery), and even a graphic novel on non-gravity […]
Fernando José Pereira, Miguel Leal
2007
1646-7388
Português, English
The title MONO becomes relevant in the context of a publication intending to reflect the contemporariness of visual arts, in particular through its inherent connection with the production process – mono is the volume/prototype made by printers to enable the client to check the final work. And in addition because on embodying the notion of […]